به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، متن کامل طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ که به امضای ۴۸ نماینده مجلس رسیده است منتشر شد.
متن این طرح به شرح ذیل است:
باسمه تعالی
طرح قانونی
طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراما طرح ذیل که به امضای ۴۸نفر از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم میشود.
مقدمه (دلایل توجیهی):
نظر به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اصلاح ساختار بودجه به عنوان یکی از اولویتهای مجلس و دولت و نظر به ضرورت اصلاح بودجه به عنوان یک عامل اصلی در بهبود معیشت مردم و ارتقای شاخصهای حکمرانی مطلوب، این طرح ناظر به اصلاح بودجه ۱۴۰۰تنظیم و ارائه میگردد. با توجه به فرصت کوتاه باقی مانده تا زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰، تلاش شده است احکامی ذیل این طرح تنظیم گردد تا بتواند بخشی از کاستیهای قانون فعلی بودجه را در حوزه شفاف سازی و مدیریت درآمد و هزینه مرتفع نماید.
لذا طرح ذیل تقدیم میشود:
محسن زنگنه – سید احسان خاندوزی – مهدی طغیانی – ابراهیم رضائی – محمد سبزی – حسن شجاعی علی آبادی – علی جدی – سهراب گیلانی – اقبال شاکری – علی رضائی – غلامحسین کرمی – محمدصالح جوکار – محمد صفائی دلوئی ۔ رسول فرخی میکال – حسینعلی حاجی دلیگانی – آرش زره تن لهونی – حسین بامیری – محمدحسین فرهنگی – سیدرضا تقوی – مجتبی رضاخواه – حسن رزمیان مقدم – علی اصغر عنابستانی – عباس گلرو – احمد نادری – امیرحسین بانکی پورفرد – حسین امامی راد – مهدی شریفیان – جواد نیک بین – سمیه محمودی – احسان ارکانی – حمیدرضا حاجی بابائی – علی حدادی – مهرداد گودرزوند چگینی – احمد دنیامالی – سیدغنی نظری خانقاه – مجتبی یوسفی – سیدناصر موسوی لارگانی – سیدجلیل میرمحمدی میبدی – مالک شریعتی نیاسر – جعفر قادری – سید علی یزدی خواه – حسن نوروزی – مجید نصیرائی – علی اکبر کریمی – فریدون حسنوند – صدیف بدری – روح اله ایزدخواه – نصراله پژمان فر
ماده واحده : دولت مکلف است لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با رعایت احکام ذیل تهیه و تدوین نماید:
۱. تعریف شناسه پرداخت شامل طبقه بندیهای اداری، اقتصادی (فصول و مواد زیر فصول هزینهای)، عملکردی (امور و فصول)، برنامه (برنامه و فعالیت)، محل تأمین اعتبار و رصد ذی نفع نهایی و انجام کلیه پرداختهای دولت از محل منابع عمومی و اختصاصی از طریق حواله الکترونیک بانک مرکزی به همراه شناسه پرداخت.
۲. استقرار کامل نظام پرداخت به ذی نفع نهایی و انتقال اعتبارات بین دستگاههای اجرایی به صورت اعتباری
۳. ثبت کلیه پرداختهای حمایتی در سامانه وزارت رفاه به همراه کد شناسه پرداخت (تنفیذ حکم بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹)
۴. تسویه خوراکی تحویلی شرکتهای دولتی به شرکتهای غیر دولتی از جمله فروش نفت خام و میعانات گازی با ساز و کار ضمانت بانکی و اعتبار اسنادی حداکثر ظرف یک ماه از زمان تحویل و طی ردیف اعتبار مشخص
۵. تنظیم، تصویب، اجرا و تفریغ بودجه به تفکیک برنامه اجرایی و بهای تمام شده و مقدار کمی هدف
۶. تجمیع کلیه اعتبارات موسسات تحقیقاتی تابع و تابعه و وابسته هر وزارتخانه به غیر از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذیل یک ردیف هزینهای و ادغام ردیف هزینههای سایر موسسات تحقیقاتی ذیل دستگاه اصلی
۷. طراحی ساختار و ساز و کار فعالیت کمیته بازبینی و مدیریت هزینهها به نحوی که کمیته مذکور با تمرکز بر مراکز عمده هزینه ای، اقدامات لازم را در جهت مدیریت هزینه دنبال نماید
۸. کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی (بخش تولیدی و خدمات) از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و افزایش یک واحد درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تمدید بند ت تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹
۹. لغو معافیت ارزش افزوده بر حسب جغرافیا
۱۰. محدود شدن درخواست وجه ذیحساب دستگاههای مشمول قانون برگزاری مناقصات بابت هزینههای معاملاتی صرفا به مواردی که در سامانه ستاد درج شده باشد.
۱۱. ممنوعیت افزایش پرداختی و حقوق در شرکتهای دولتی بیش از افزایش مصوب شورای عالی کار
۱۲. فراهم نمودن امکان نظارت بر خط مجلس و دیوان محاسبات بر فرایند تخصیص و اجرای قانون بودجه
انتهای پیام/